donderdag 6 oktober 2016

Patiëntenfederatie Nederland: Dokter moet leren luisteren



‘Vier op de tien patiënten kan geen zinvol gesprek voeren met de medisch specialist. De arts luistert onvoldoende naar de wensen of geeft geen ruimte om vragen te stellen.








Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim 4.600 mensen. In vergelijking met drie jaar geleden presenteren specialisten meer behandelopties, constateert de patiëntenvereniging, maar nog altijd zegt één op de zes patiënten helemaal geen invloed op het behandeltraject te hebben. Toch stelt de overgrote meerderheid (85 procent) dat juist wel te willen.



“Veel artsen zenden alleen informatie, maar ontvangen niet”, aldus een woordvoerder van Patiënten-federatie Nederland. En dat kán niet meer, vindt ook minister Schippers (Volksgezondheid), die vandaag de campagne Samen beslissen aftrapt. Die campagne is een gezamenlijk initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten.



Schippers: “De patiënt moet weten wat een behandeling inhoudt, wat de risico's en alternatieven zijn. Op basis daarvan moet hij samen met zijn arts beslissen welke behandeling het beste past.”



De Patiëntenfederatie benadrukt dat een specialist meer moet doen dan alleen de behandelopties schetsen. ,,Hij dient ook met de patiënt te bekijken wat het beste bij de thuissituatie past. Als je drie kleine kinderen hebt, is zes weken in het gips niet handig en kun je bijvoorbeeld beter voor fysiotherapie kiezen", stelt een woordvoerder. De patiënt kan ook zijn verantwoordelijkheid nemen door goede vragen te stellen, zegt de patiëntenclub.



De medisch specialisten beseffen dat er nog veel werk aan de winkel is. “De jongere generatie betrekt patiënten al vaker in het consult en legt behandelkeuzes voor in begrijpelijke taal. Dat leren ze ook in hun opleiding. Voor de oudere generatie blijkt dat soms lastiger”, zegt woordvoerster Lilian Jansen van de Federatie Medisch Specialisten.



Zij benadrukt dat er al een flink aantal ziekenhuizen op de goede weg is, zoals het Westfriesgasthuis in Hoorn, waar alle dokters communicatietraining krijgen.’





Geen opmerkingen:

Een reactie posten